soubor cesky/clanky/c79.html
3. | Úvodník: František Červenka |
4. | Rozhovor s Pavlem Straszakem a Ing. Pavlem Machovčákem, Ph.D. |
7. | Doc. Ing Miroslav Greger, CSc., Ing. Jiří Petržela, Ph.D.: Výkovky tlakových nádob pro skladování vodíku |
11. | doc. Ing. Petr Kawulok, Ph.D., Ing. Jiří Weber, Ing. Tomáš Tkáč, Ph.D., Ing. Lukáš Vavříček: Modernizace linky tváření surových monoblokových železničních kol ve společnosti BONATRANS GROUP a.s. |
15. | Ing. Rostislav Kawulok, Ph.D.: Vliv výchozí struktury na transformační kinetiku austenitu během ochlazování |
20. | Překlad textu: Doc., Ing. Jan Čermák, CSc.: Kování a klima – Cesty k výrobkům bez emisí CO2 |
24. | Dean M. Peters: Lehčí materiály na výkovky |
29. | Ing. Rostislav Kawulok, Ph.D.; prof. Ing. Markéta Tkadlečková, Ph.D.; Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Výroba zelené oceli v Evropě a v ČR |
33. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Nové poznatky o mazání při kování |
36. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Spalovací motory jsou v mnoha dopravních prostředcích pomalu vytlačovány ekologičtějšími pohony |
37. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Nové nástrojové oceli pro práci za tepla |
38. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: I při výrobě zápustek je třeba dbát na průběh vláken |
40. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Simulace opotřebení nástrojů |
41. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Na hradě Helfštýn se konal XLI Hefaiston |
44. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Investice do energetiky na bázi fosilních paliv a do bezemisní energetiky se v loňském roce vyrovnaly |
45. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: S vodíkem se počítá |
46. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Mnohé průmyslově vyspělé státy zvyšují podíl jaderných elektráren |
47. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: Veletrhy zaměřené především na odlitky a zápustkové výkovky |
47. | Ing. Rostislav Kawulok, Ph.D.: Vybrané zajímavosti z veletrhů a konferencí |
48. | Pavel Szturc: 54. Valná hromada Svazu kováren |
49. | Pavel Szturc: Odborný seminář v Brně |
50. | František Červenka – osobnost skupiny TŽ-MS |
51. | Marcel Ujfaluši: Dvojkolí z Bohumína pro vysokorychlostní soupravy v Koreji |
52. | Ing. Radek Zavadil, Mgr. Zdeněk Navrátil: Historie a využití robotů (nejen) v zápustkovém kovárenství |
54. | Ing. Jiří Strádal, Petr Matoušek: Novinky z nejzápadnější české kovárny |
55. | MSV Metal Studénka chystá zásadní investici, největší v historii |
56. | Mgr. Petr Fojtík: OSTROJ slaví 75 let od položení základního kamene |
59. | Ing. Libor Sochor, Ing. Martin Balcar, Ph.D.: ŽĎAS, a.s. investuje do modernizace tepelného zpracování výkovků |
60. | Strojmetal Aluminium Forging udává tempo vývoje |
62. | Investice do snížení energetické náročnosti i kvality |
63. | Vladimír Lüftner: Volné výkovky ze slitin hliníku - obecné zásady |
67. | Ing. Jaroslav Karhánek: Vodní hamr v obci Dobřív u Rokycan |
68. | Ing. Ladislav Jílek, CSc.: I výkovky z nerez ocelí někdy korodují |
70. | Ing. Jaroslav Karhánek: Propagace českého strojírenství ve 20. století - naše strojírenství na čsl. poštovních známkách |
71. | Ing. Roman Szotkowski: 65 let odborného školství v Jablunkově |
73. | Jubilea |
76. | Adresář SKČR |
(zobrazí se po kliknutí na barevně zvýrazněný název v obsahu)
Doc. Ing Miroslav Greger, CSc.1, Ing. Jiří Petržela, Ph.D.2
2VÍTKOVICE CYLINDERS a.s.
Abstrakt
Návrh nové technologie byl ověřován, jednak matematickými simulacemi a následně pomocí
experimentálního kování při aplikaci nových způsobů uzavírání výkovků dutých těles určených
pro výrobu vysokotlakých nádob pro skladování vodíku. Specifickým cílem je navrhnout a vyvinout
technologii výroby vysokotlaké nádoby s požadovanými parametry (délka 12 m, vnější průměr
800 mm, tloušťka stěny 100 mm, pracovní tlak 1 000 bar), pro velkokapacitní skladování vodíku.
Výstupem je nová technologie výroba hrdel s využitím operace osazování na výkovcích dutých
těles a výroba prototypu vysokotlaké nádoby na vodík v požadovaných rozměrech.
Abstract
The design of the new technology was verified, on the one hand, with mathematical simulations
and then with the help of experimental forging in the application of new methods of closing
forgings of hollow bodies intended for the production of high-pressure containers for hydrogen
storage. The specific goal is to design and develop a technology for the production of a
high-pressure vessel with the required parameters (length 12 m, outer diameter 800 mm,
wall thickness 100 mm, working pressure 1,000 bar), for large-capacity hydrogen storage.
The output is a new technology for the production of necks using the installation operation
on hollow body forgings and the production of a prototype of a high-pressure hydrogen
container in the required dimensions.
Klíčová slova: výroba tlakových nádob, vodík, volné kování, technologický postup
Keywords: production of pressure vessels, hydrogen, open die forging, technological process
Recenze:Prof. Ing. Stanislav Rusz, CSc., Prof. Ing. Zdeněk Jonšta, CSc.
doc. Ing. Petr Kawulok, Ph.D., Ing. Jiří Weber, Ing. Tomáš Tkáč, Ph.D., Ing. Lukáš Vavříček
BONATRANS GROUP a.s., Revoluční 1234, 735 94 Bohumín
Abstrakt
Společnost BONATRANS GROUP a.s. se v současné době řadí mezi světové lídry v oblasti výroby železničních kol, náprav a dvojkolí. V roce 2022 byla ve společnosti BONATRANS GROUP a. s. úspěšně dokončena rozsáhlá investiční akce, v rámci které byla modernizována linka pro výrobu za tepla tvářených monoblokových železničních kol. Během této akce bylo instalováno a zprovozněno několik nových výrobních zařízení, především pak děrovací lis, stolice pro válcování kol a prohýbací lis. Kromě toho byl také modernizován systém řízení ohřívací karuselové pece a do výrobní linky byly instalovány nové manipulátory Glama, které umožňují rychlou a přesnou manipulaci s tvářeným materiálem během jeho transportu mezi jednotlivými výrobními agregáty. Součástí tohoto výrobního celku je i sekce tepelného zpracování, která umožňuje dosažení požadovaných strukturních i mechanických vlastností surových monoblokových kol. Modernizace tvářecí linky, spojená s vysokou mírou automatizace, se projevila zvýšením stability rozměrové přesnosti a povrchové jakosti za tepla tvářených kol a také zvýšením výrobní kapacity uvedené linky. Tato modernizace umožňuje také rozšíření portfolia vyráběných monoblokových železničních kol (směrem k novým materiálům, rozměrům a složitějším tvarům).
Abstract
The company BONATRANS GROUP a.s. is currently ranked among the world leaders in the production of railway wheels, axles and wheelsets. In the year 2022 a large-scale investment project was successfully completed in the company BONATRANS GROUP a.s., as part of which the line for the production of hotformed monobloc railway wheels was modernized. In the course of this event, several new production equipments were installed and put into operation, mainly a punching press, a wheel rolling stand and a dishing press. In addition, the control system of the rotary hearth furnace was also modernized and new Glama manipulators were installed in this production line, which enable quick and precise handling of the material during its transport between the individual production devices of the given line. Part of this production line is also a heat treatment section (including hardening and tempering), which makes it possible to achieve the required structural and mechanical properties of hot-formed wheels. Modernization associated with a high degree of automation was manifested by an increase in the stability of dimensional accuracy and surface quality of hot-formed wheels, as well as an increase in the production capacity of the mentioned line. In addition, this modernization also enables the expansion of the portfolio of manufactured monobloc railway wheels (towards new materials, dimensions and more complex shapes).
Klíčová slova: monobloková železniční kola, ocel, tváření za tepla, tepelné zpracování
Keywords: monobloc railway wheels, steel, hot forming, heat treatme
Recenze: prof. Ing. Markéta Tkadlečková, Ph.D., Ing. Stanislav Rusz, Ph.D
Ing. Rostislav Kawulok, Ph.D.
Třinecké železárny a.s.
Abstrakt
Článek je zaměřen na studium kinetiky transformace austenitu během ochlazování s uvažováním vlivů různých výchozích strukturních stavů. Zejména se věnuje vlivu velikosti výchozího austenitického zrna a jeho dopad na jednotlivé produkty přeměny austenitu (ferit, perlit, bainit, martenzit) včetně konkrétních případů ocelí.
Abstract
The article is focused on the study of the kinetics of austenite transformation during cooling, considering the effect of different initial structural states. In particular, it is devoted to the effect of the initial austenite grain size and its impact on the individual products of austenite transformation (ferrite, pearlite, bainite, martensite), including specific cases of steels.
Klíčová slova: transformace austenitu, výchozí struktura, velikost austenitického zrna
Keywords: transformation of austenite, initial structure, austenitic grain size
Recenze: Ing. Lukáš Vavříček, Ing. Václav Šumšal, Ph.D.
KOVÁRENSTVÍ
ISSN 1213-9289
vydává
© SVAZ KOVÁREN ČR z. s.
Technologická 373/4
708 00 Ostrava